Leta i den här bloggen

2012-08-14

Rough Rider


Rough Rider

Har nu varit iväg 2 gånger och fiskat och har då haft med mig mitt Rough Rider tändstål, funkade hyffsat dom 20-30 "dragen" sen ramlar det mest av flisor och ingen gnista, första fisketuren fick jag ta fram kniven och använda eggen för att få gnistor och fick slutligen eld! Andra dagen gick det ännu sämre, ingen eld alls.. Fast hade jag lagt ner lite mer krut så hade det kanske gått men hade inte tålamod till det då, var lite fuktigt ute också.
 
Har fått för mig att det borde bli bättre gnistor om man använder en slät yta att dra med istället för en tandad som det är på den som följer med, så ska slipa kniven ovansida så jag kan använda den istället men det får bli när ja får tid över. Ska köpa mig ett svensk tillverkad Light My Fire och jämföra med sen också!
 
Den är dock riktigt snygg tycker jag

1 kommentar:

  1. Hej Mattias, hittade hit genom inklickning till vår shop www.everydaycarry.se. Alltid kul att hitta nya bloggar!

    Har du experimenterat med vinkeln på skrapstålet? Det kan göra väldigt stor skillnad. Svårt att förklara i ord, men testa alla möjliga håll och vinklar så kommer du nog se en skillnad. Tex istället för att skrapa med stålet i en skärande vinkel (som om man försökte tälja av flisor) så kan du testa det motsatta hållet. "Rätt vinkel" verkar skilja sig mellan olika skrapstål.

    Vänligast,
    Andreas @ Everydaycarry.se

    SvaraRadera